Proud2bme Forum

Mediteren maakt je gezonder dan gezond leven

Heb jij nieuwtjes over gezondheid en voeding? Bespreek en plaats het hier.

Mediteer jij?

Ja
12
27%
Nee
32
73%

Totaal aantal stemmen : 44

Re: Mediteren maakt je gezonder dan gezond leven

Berichtdoor ~Anne. » di jun 22, 2010 17:39

Ik mediteer niet, maar ik heb inderdaad wel ontspanningsoefeningen op cd.
Dan moet je een voor een je spieren aanspannen en weer loslaten, en je daar volledig op concentreren.
Vind ik soms heel prettig als ik wat afleiding kan gebruiken.
I am beautiful, no matter what they say
Words can't bring me down
I am beautiful in every single way
So don't you bring me down today
~Anne.
Proud2Bproudy

Berichtdoor proud2bmoderator5 » vr jun 25, 2010 15:02

Wow Prue, dat is echt heftig zeg! Superstoer dat je dat gedaan hebt!
Maar, lijkt me wel onwijs pittig!

Misschien kun je een vorm kiezen die beter bij je past waardoor je het wel beter kan volhouden?

Enneee: THANKS voor de link, ik ga het vanavond gelijk uitproberen!
proud2bmoderator5
Proud2Bmoderator

Stuur proud2bmoderator5 een E-card!

Berichtdoor Prue » zo jun 27, 2010 09:29

Mod 5, ik heb ook nog Acem meditatie gedaan, dit werkt met een mantra. Je doet dit twee keer een half uur per dag en na drie weken was ik ook een stuk helderder en rustiger in mijn hoofd. Gemakkelijker in te passen in je dagschema dan Vipassana.

Alleen, of je nu twee keer een half uur of een heel uur mediteert, het komt toch aan op discipline... En die breng ik momenteel niet op.

En voordat het wat rustiger wordt in je hoofd moet je eerst weer door de onrust, totdat je een paar weken geoefend hebt, dan wordt het minder. Dat maakt dat ik er ook tegenop zie om weer te beginnen.

Maar ontspanningsoefeningen zijn altijd fijn.
Prue
Proud2Bproudy

Berichtdoor proud2bmoderator5 » di jul 06, 2010 15:22

Ja, ik heb precies hetzelfde ervaren. Die discipline is soms moeilijk op te brengen als je weet dat je het eerst tijdens het mediteren lastig kunt gaan krijgen.
Daarom is het ook goed als je begeleid wordt door iemand..!
proud2bmoderator5
Proud2Bmoderator

Berichtdoor Yune » wo jul 07, 2010 21:53

Wauw wat een bijzondere ervaringen hier!

Ik heb zelf 2 jaar geleden een mindfullnes training gevolgd. Daarin kregen we ook veel meditatie oefeningen.
Maar dat was in een periode waarin ik heel erg veel zorgen had.. en het lukte toen ook niet om 'uit mijn hoofd' te gaan. Ik kon mijn gedachten niet stop zetten enz.
Er was wel 1 oefening die me wel lukte, dat was de bodyscan. Die heb ik ook op cd, en die doe ik nu thuis ook wel af en toe. Ik vind het fijn dat je dan 'geleid' wordt door een stem.

Iets anders wat mij heel erg helpt is reiki. Ik ben daar nu ruim een jaar mee bezig, en daar vind ik heel veel rust en energie in. En tijdens zo'n behandeling kan ik vaak wel mediteren. Er zijn ook momenten dat we gewoon lekker aan het buurten zijn. Maar er zijn ook vaak momenten dat ik echt even lekker van de wereld ben.

Stiltemeditaties zijn niet zo aan mij besteed. Dan ga ik meteen zitten denken. En dan ga ik tegen mezelf zeggen dat ik niet mag denken.. maar dan ben ik me wel bewust dat dat ook weer een gedachte is etc..en dan blijf ik daar in hangen.
Zo moest ik eens een oefening doen waarbij je tijdens een meditatie je gedachten moest tellen.
Dus ik zat daar.. en er kwam een gedacht op. Dus dat was gedachte 1. Maar dat ik dacht dat gedachte 1 was, was ook een gedachte, dus zat ik al op 2. Maar dat ik dat dacht, was ook weer een gedachte, dus zou ik eigenlijk al op 3 zitten.. nou ik werd echt gek van mezelf haha.

Het beste gaat het bij mij met een visualisatie. Dat iemand anders een meditatie/visualisatie voorleest (zodat je je door een stem laat leiden). Ik heb eens een hele mooie gehad over een bloementuin met prachtige kleuren enz, en je kwam steeds verder in de tuin, met steeds andere kleueren. En die kleuren stonden in verbinding met je chakra's. En uiteindelijk kwam je in een tempel.. met in het midden een open stuk. En als je daar ging staan, werd je helemaal omringt met wit licht.. etc etc.
Nou dan vergeet ik ook echt heel de wereld om me heen.. en dan loop ik daar echt in die tuin met die tempel enz. Echt heerlijk!!

Liefs Yune
-~-* Life is what you make of it *-~-
Yune
Proud2Bproudy

Berichtdoor Prue » do jul 08, 2010 10:21

Hey Yune, de bodyscan heb ik ook gekregen van mijn toenmalige psychologe!

Mag ik vragen of jij therapie volgens Uit de ban van eetbuien volgt? Daar doet je beschrijving van visualisatie me nl erg aan denken...
Prue
Proud2Bproudy

Berichtdoor Yune » do jul 08, 2010 14:08

Hey prue,

nee ik volg geen therapie voor mijn eetstoornis. Ik heb overigens wel psychotherapie, maar voor andere dingen.
De visualisatie die ik beschreef kreeg ik van de vrouw die mij reiki geeft.

Uit de ban van eetbuien is een boek toch? Of is dat ook echt een therapie?
Klinkt iig wel interessant!

Liefs
-~-* Life is what you make of it *-~-
Yune
Proud2Bproudy

Berichtdoor Esmee » vr jul 09, 2010 10:42

Ik heb nog nooit gemediteerd (A)
Esmee
Proud2Bproudy

Berichtdoor proud2bmoderator5 » vr jul 09, 2010 18:22

Wauw Yune!
Wat een bijzondere ervaringen zeg! Visualisaties vind ik ook heerlijk om te doen!

Als je eens vaker geleide meditaties wil doen, en wil leren mediteren, zou ik echt een cursus gaan doen als ik jullie was! Ik heb zelf ook een cursus gedaan, 4 zelfs, bij dezelfde meditatiedocenten. Ik vond het altijd heerlijk om te doen en heb er veel van geleerd! Je leert verschillende tactieken hoe je om kunt gaan met gedachten die voorbij komen, en verschillende vormen van mediteren. Heel leuk!!

Esmee,zou je het niet eens willen proberen?
proud2bmoderator5
Proud2Bmoderator

Vorige

Keer terug naar Nieuwtjes en weetjes