Proud2bme Forum

Europees Parlement ziet niets in etiket voor ongezond eten

Heb jij nieuwtjes over gezondheid en voeding? Bespreek en plaats het hier.

Berichtdoor scarlet » do jun 17, 2010 11:45

17 juni 2010, 6:00 uur | FD.nl
Door: Han Dirk Hekking

Producenten van voedingsmiddelen moeten op de voor- en achterkant van de verpakking van hun waren vermelden hoeveel suiker, energie, zout en (on)verzadigde vetten die bevatten. Ook moet een etiket bij een breder scala van artikelen de herkomst van het product vermelden. Dat is de uitkomst van een stemming gisteren in het Europees Parlement.

Consumentenorganisaties in de EU hadden geijverd voor introductie van een stoplichtsysteem. Daarbij zou de kleur rood aangeven dat consumptie van het product gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Groen betekent dat het nuttigen gezond is.

Europese voedingsmiddelenfabrikanten zijn fel gekant tegen het stoplichtsysteem, dat al bestaat in Groot-Brittannië. Zij voerden campagne voor hun eigen systeem, met informatie op verpakkingen over bijvoorbeeld de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te nuttigen suiker. Een meerderheid van het parlement steunt de fabrikanten. Monique Goyens, directeur-generaal van de Europese consumentenorganisatie Beuc, noemde dat verbazingwekkend. 'Onafhankelijk onderzoek geeft aan dat een grote meerderheid van de consumenten kleurcodes wil.'

Goyens noemde de uitslag van de stemming een 'zeer ernstige tegenslag'. Het verkeerslichtsysteem is volgens haar veel eenvoudiger te begrijpen voor consumenten. Maar CDU-Europarlementariër Renate Sommer, verantwoordelijk voor het door het parlement loodsen van de plannen, noemde de kleurcode juist 'verwarrend'. Als de voedingssector met rood, oranje en groen moeten aanduiden wat de inhoud van hun producten is, bestaat volgens haar het risico dat fabrikanten bijvoorbeeld suiker vervangen door kunstmatige zoetstoffen. Hiermee zouden ze een rode codering vermijden.

Parlementariërs van de sociaal-democratische en groene fracties, en Verenigd Links, hadden zich sterk gemaakt voor de kleurcode. PvdA'er Judith Merkies stemde echter tegen het verkeerslichtsysteem. 'De consument wil wel geïnformeerd worden, maar niet betutteld', aldus Merkies.

Maar Verenigd Links-Europarlementariër Kartika Liotard, die onlangs de SP de rug toekeerde, stelde dat 'je nu in de winkel een leesbril en een telmachine nodig hebt als je wilt weten wat je eet en als je producten wilt vergelijken. Dat blijft dus zo.'

De strijd over de etiketten is nog niet beslecht. Het parlement moet een akkoord zien te bereiken met de EU-lidstaten over de informatie op verpakkingen. Een definitief besluit is er mogelijk pas in 2012.

Wat vind jij?
Neem ook eens een kijkje in onze chat. Je kunt hier iedere avond tussen 19:00 en 21:00 uur terecht om te praten met lotgenoten, ervaringsdeskundigen of een psycholoog. ♥
scarlet
Site Admin

Stuur scarlet een E-card!

Re: Europees Parlement ziet niets in etiket voor ongezond eten

Berichtdoor Chloe- » do jun 17, 2010 11:51

Dat hebben wij al op school :]
En dat is heeel handig.
Chloe-
Proud2Bhere

Berichtdoor Prue » zo jun 20, 2010 19:11

Voor mensen die niet logisch kunnen nadenken of die geen etiketten willen lezen vindt ik het stoplichtensysteem heel handig...

Voor de rest vind ik het volkomen onzin.
Prue
Proud2Bproudy

Berichtdoor redhead » ma jun 28, 2010 18:05

Ik vind dat dit systeem juist eetstoornissen kan triggeren of verergeren.
Ik zou zelf namelijk niks meer kopen met een rode stikker.. of heel spastisch met groene stickers omgaan.
Als mensen zo graag van fast-food houden doen ze het toch wel, of er nu een sticker opstaat of niet..
En op sigarettenpakjes staat ook een waarschuwing maar daar wordt ook niks mee gedaan toch??
redhead
Proud2post

Berichtdoor Knuffeltje » ma jun 28, 2010 18:12

redhead schreef:Ik zou zelf namelijk niks meer kopen met een rode stikker.. of heel spastisch met groene stickers omgaan.

Ik denk dat dan in mijn kast hooguit alleen nog groenen dingen liggen.. :agree:
Proud that I'm fighting to be proud!
Mocht je nieuwsgierig zijn naar mijn levensverhaal (samengevat): http://forum.proud2bme.nl/viewtopic.php?f=60&t=8731
Knuffeltje
Proud2Bproudy

Berichtdoor Knuffeltje » ma jun 28, 2010 18:14

redhead schreef:En op sigarettenpakjes staat ook een waarschuwing maar daar wordt ook niks mee gedaan toch??

Nog even aanvulling:
Ik ken juist mensen die zo depressief waren dat ze om de schadelijkheid gingen roken, dus werkte die etiketjes ook averechts. Dus ik verwacht dat net zoals bij roken ook een kleine groep zal zijn (dan denk ik dus ook mensen met eetproblemen of die daar gevoelig voor zijn) waarbij het juist averechts werkt.
Proud that I'm fighting to be proud!
Mocht je nieuwsgierig zijn naar mijn levensverhaal (samengevat): http://forum.proud2bme.nl/viewtopic.php?f=60&t=8731
Knuffeltje
Proud2Bproudy

Berichtdoor redhead » di jun 29, 2010 08:01

Nouja, conclusie: slecht idee dus:P
Ik vind dat ieder mens zelf verantwoordelijk is voor de 'gezondheidsgraad' van voedsel en iemand die normaal altijd fastfood eet zou nu niet opeens worteltjes gaan eten omdat daar een groen stickertje opstaat!
redhead
Proud2post

Keer terug naar Nieuwtjes en weetjes