Proud2bme Forum

Klacht tegen het Dr.Frank dieet

Heb jij nieuwtjes over gezondheid en voeding? Bespreek en plaats het hier.

Klacht tegen het Dr.Frank dieet

Berichtdoor scarlet » do jul 29, 2010 18:13

‘Klacht tegen het Dr.Frank dieet’

Het dieet van Dr. Frank bevat te veel verzadigde vetten en is niet wetenschappelijk bewezen. De Vereniging tegen de Kwakzalverij heeft onlangs een klacht ingediend tegen Dr. Frank van Berkum bij de artsenorganisatie KNMG.

Volgens de Vereniging tegen de Kwakzalverij overtreedt Dr. Frank van Berkum de gedragsregels van de KNMG door misbruik te maken van zijn status als arts in reclame-uitingen. In artikel 5 van de gedragsregels staat: ‘Publiciteit voor en door artsen moet feitelijk, controleerbaar en begrijpelijk zijn'.

Het dieet van Dr. Frank is volgens de vereniging onder de noemer ‘flauwekuldiëten' te scharen. Er zijn geen onderzoeksresultaten gepubliceerd en het dieet bevat teveel verzadigde vetten. Het zou zelfs heel ongezond zijn voor de nieren.

Het dieet
Het Dr. Frank dieet berust op twee pijlers: geen koolhydraten, maar veel eiwitten. Dat betekent geen brood, pasta, aardappelen en fruit. Een deelnemer eet als ontbijt bijvoorbeeld eieren en kaas, een lunch met vette makreel en avondeten met kip. Elke maaltijd moet een flinke portie bevatten, om te voorkomen dat iemand snel trek krijgt. Naast het aanpassen van eetgewoontes raadt Dr. Frank van Berkum aan om eiwitshakes te gebruiken als vervanger voor koolhydraten. Het dieet hoort ervoor te zorgen dat mensen 1 kilo per week afvallen.

Klacht
In televisieprogramma Radar meldde onlangs dat de vereniging een officiële klacht tegen de internist heeft ingediend. Dr. Frank, internist bij de Ziekenhuis Groep Twente, heeft inmiddels 200.000 exemplaren van zijn boek Gezond Slank met Dr. Frank verkocht.

Bron: voedingnu.nl
Neem ook eens een kijkje in onze chat. Je kunt hier iedere avond tussen 19:00 en 21:00 uur terecht om te praten met lotgenoten, ervaringsdeskundigen of een psycholoog. ♥
scarlet
Site Admin

Stuur scarlet een E-card!

Re: Klacht tegen het Dr.Frank dieet

Berichtdoor Aine » do jul 29, 2010 22:15

Jemig...echt ik snap dieten echt niet. Het is toch zo effing simpel. Eet gebalanseerd uit de schijf van 5, alles met een balans/mate and your all set! Het is zo simpel!!! Je gaat toch geen belangrijke voedingsgroepen er uit halen, dan moet je wel tekorten ergens lopen. Blij dat deze zogenaamde dokter op de zwarte lijst gaat.
Aine
Proud2Bproudy

Berichtdoor ~Anne. » do jul 29, 2010 22:50

Ik vind dieten die zich op bepaalde voedingswaarde richten ook stom. Je hebt alle voedingsstoffen nodig in de juiste verhoudingen. En natuurlijk komt dat niet zo nauw per dag, de ene dag wat meer en de andere dag wat minder. Je lichaam zet dat dan vanzelf recht. Maar bepaalde voeding schrappen? Nope, daar heeft je lichaam geen oplossing voor. Jammer, hier val je in het begin van af maar daarna stabiliseer je snel weer. En je doet je lichaam er echt geen goed mee.
I am beautiful, no matter what they say
Words can't bring me down
I am beautiful in every single way
So don't you bring me down today
~Anne.
Proud2Bproudy

Berichtdoor ProudPrincess » wo sep 15, 2010 17:03

Ik heb dat boek thuis.
Inderdaad een verschrikkelijk slecht dieet. Ik ben het ook nooit gaan volgen. Eigenlijk had ik dat boek alleen maar gekocht uit interesse.

En ik lust geen kaas en dat zit zowat bij ELKE maaltijd die je van hem zou moeten eten :?

Echt een flop dus :)
ProudPrincess
Proud2Bhere

Berichtdoor Sportlife » do sep 16, 2010 09:39

Ja, ik begon al te lachen toen ik hoorde dat het voornamelijk rond eiwitten draaide in plaats van groente fruit en granen...
'Dream as if you'll live forever, Live as if you'll die today.'
Sportlife
Proud2Bhere

Berichtdoor Valencia » vr sep 17, 2010 14:58

Juistem! Ik ben lid van de Vereniging tegen de Kwakzalverij en precies vanwege dit soort dingen. Van Berkum misbruikt inderdaad zijn artsenstatus met een volledig ongezond en bovendien uitgekauwd dieet (want Southbeach en Atkins berusten op ditzelfde principe, hoe origineel!). Weg met die poldergoeroe dr. Frank!
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover."
Mark Twain
Valencia
Proud2Bhere

Berichtdoor Prue » za sep 18, 2010 17:48

Hi, bovendien promoot hij 1 kg gewichtsverlies per week, wat gewoon veel te veel is in korte tijd.
Prue
Proud2Bproudy

Berichtdoor x.__Linda » za sep 25, 2010 18:38

nou. bij sonja bakker lukt t zelfs om ****** per week te verliezen! xD.
woensdag nog gezien. *****

GEWIJZIGD!