Proud2bme Forum

Tussendoortjes maken slanker

Heb jij nieuwtjes over gezondheid en voeding? Bespreek en plaats het hier.

Berichtdoor scarlet » ma nov 30, 2009 23:32

Fruit is het favoriete tussendoortje van de Belgen, dat blijkt uit recent Belgisch onderzoek. Verder toonde de enquête ook aan dat mensen die regelmatig kiezen voor een gezonde snack, vaker slanker zijn dan mensen die dat niet doen.

Gezond
Hoewel tussendoortjes vaak een ongezond imago hebben, blijken ze belangrijk te zijn voor een gezonde levensstijl. Uit onderzoek bij 1.838 personen tussen 18 en 65 jaar blijkt namelijk dat 61 procent van de mensen met een normaal gewicht minstens één keer per dag de honger stilt met een tussendoortje. 57 procent van de mensen met overgewicht kiest nooit voor een snack tussen de maaltijden door.

Dirk Lemaître, voorzitter van de Vereniging van de Vlaamse Voedingsdeskundigen en Diëtisten: "Een gezond tussendoortje is een ideale manier om aan je aanbevolen hoeveelheid fruit en groenten te komen. Het lijkt misschien raar dat tussendoortjes je slank houden, maar ik vind dat logisch. Door de voor- en namiddag te breken met een verantwoorde snack, zorg je voor een evenwichtige verdeling van de voedsel- en energie-inname. Daarnaast zorg je ook dat je hongergevoel onder controle blijft. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je voor een gezond tussendoortje kiest en je dit met mate doet."

Hoe later, hoe ongezonder
Hoe later op de dag, hoe meer we naar een tussendoortje snakken en hoe ongezonder deze worden. De gemiddelde Belg stilt 's ochtends zijn honger op een gezonde manier met fruit, een boterham, granenreep of yoghurt. In de namiddag doen we dit met fruit en gebak. Voor het avondeten nemen we bij ons aperitief koekjes en chips om dan 's avonds voor televisie te eindigen met chips of chocolade.

Hetzelfde mechanisme doet zich voor tijdens de week. Het lijkt alsof we elke maandag goede voornemens maken, we beginnen de week graag met gezonde snacks. Maar in het weekend ruilen we deze om voor koekjes, chocolade of chips. De reden waarom we naar een tussendoortje grijpen verschilt ook, 56 procent doet het om de meest voor de hand liggende reden van de honger te stillen, 53 procent omdat ze zin hebben om te knabbelen, 50 procent om iets te eten, 47 procent om zichzelf een pleziertje te doen en 38 procent uit gewoonte.

Top 7 van de favoriete tussendoortjes van de Belgen:
- 14 procent kiest voor fruit.
- 8 procent neemt regelmatig chips.
- 7 procent stilt de honger met een boterham of sandwich.
- 6 procent eet yoghurt als tussendoortje.
- 6 procent snoept met cake of een gebakje.
- 5 procent kiest voor ontbijtgranen of een granenreep.

Het onderzoek werd uitgevoerd door InSites in opdracht van Kellogg's. (ep)
Bron: HLN.be

WATVOOR TUSSENDOORTJES EET JIJ EN/ OF EET JIJ TUSSENDOORTJES?
Neem ook eens een kijkje in onze chat. Je kunt hier iedere avond tussen 19:00 en 21:00 uur terecht om te praten met lotgenoten, ervaringsdeskundigen of een psycholoog. ♥
scarlet
Site Admin

Stuur scarlet een E-card!

Re: Tussendoortjes maken slanker

Berichtdoor phoicai » di dec 01, 2009 01:44

Hihi, mijn ritme is precies andersom geloof ik:
ik begin graag mijn maandag bij het ochtendtussendoortje met een kinderbueno! :D
(ja, die van die irritante reclame op tv!) Maar pepernoten zijn ook erg welkom momenteel!
Neem ook eens een kijkje in onze chat. Je kunt hier iedere avond tussen 19:00 en 21:00 uur terecht om te praten met lotgenoten, ervaringsdeskundigen of een psycholoog. ♥
phoicai
Proud2Bmoderator

Berichtdoor Lienxx » di dec 01, 2009 09:51

Ik heb een eetlijst, waaraan ik m dus moet houden. Ik heb bij alle (3) snackmomenten, sowieso fruit. Bij 2 heb ik koek, en bij één yoghurt met creuslie. Maar, best wel snel mag ik zélf m'n snacks gaan bepalen. :o :D .
Heel spannend. Maar wel super fijn!

xxxx
wees de verandering in de wereld die je wilt zien.
Lienxx
Proud2Bhere

Stuur Lienxx een E-card!

Berichtdoor HappyMe » di dec 01, 2009 10:24

Als tussendoortje neem ik meestal een kop thee met een stuk fruit (appel, peer, mandarijn). Neem er niet persé drie per dag, ligt er ook aan of ik thuis ben en tijd heb. Met m'n dietiste heb ik afgesproken dat ik ga proberen 1 stuk fruit te vervangen voor een klein koekje, bijv. speculaasje of ontbijtkoek. Dus af en toe probeer ik het daarmee af te wisselen!
HappyMe
Proud2Bhere

Berichtdoor mootje » di dec 01, 2009 17:47

Ik neem best veel tussendoortjes op een dag, sóchtends vaak ontbijtkoek met stuk fruit, smiddags iets van liga met stuk fruit, en sávonds eet ik altijd 3 tussendoortjes, omdat ik sávonds bij mijn avondeten niet zoveel aardappels eet. Ik neem sávonds altijd de meest ongezonde tussendoortjes. ik neem altijd 1 zoet (chocolade of een koek) en 1 hartig(schaaltje chips of cashewnoten) tussendoortje en ik eindig altijd met een schaaltje Yoghurt met crueslie.
Als ik geen tussendoortjes neem, dan reageert mijn lichaam meteen, mijn suikerspiegel gaat dan omlaag, en ik wordt dan heel raar in mijn hoofd, dus ik kan niet meer zonder tussendoortjes. x
mootje
Proud2Bproudy

Berichtdoor Ginn » wo dec 02, 2009 15:26

s'ochtends heb ik geen tussendoortje :shock:
maar s'middags heb ik fruit& pakje evergreen crunchy
en s'avonds fruit en melk..
You don't drown by falling in the water, you drown by staying there.
Ginn
Proud2Bproudy

Berichtdoor emma--e » za jan 09, 2010 20:47

Heee.

ik ben op dit moment opgenomen in een kliniek dus ben verplicht 3 -grote- tussendoortjes te nemen
's ochtends :fruit, 3 sultana's(of vervanging), thee
's middags: 3 sultanas(of vervanging),vruchtensap
's avonds: zie ochtend.
What doesn't kill you makes you stronger,
emma--e
Proud2post

Berichtdoor Myra » ma jan 11, 2010 12:56

tussendoor vind ik fruitjes heerlijk, maar soms ook een plak ontbijtkoek, yoghurt, of een pakje sultana.
1x in de 3 weken, wanneer ik bloed geef, heb ik als tussendoor een grote koek. 8-)
Soms eet ik ook van die snack-a-jacks, die hebben ze in allemaal smaakjes.

Volgens mij zijn tussendoortjes wel belangrijk om je stofwisseling op peil te houden, en om ervoor te zorgen dat je niet rond een uur of 4 gigantische trek krijgt in zoetigheid en vervolgens de kast plundert (deed ik vroeger wel is.)
Durf waar je naar verlangt.
Waar je ook heen gaat, ga met heel je hart.
Myra
Proud2Bproudy

Berichtdoor colinda » ma jan 11, 2010 16:12

ik heb een eetschema en zit nu op s,ochtends 1 stuk fruit als tussendoortje en s,middags ook 1 stuk fruit als tussendoortje
28 jaar
colinda
Proud2Bproudy

Berichtdoor Yue » ma jan 18, 2010 20:19

Op school vaak schoolkoek ( hoe logisch ) En thuis 2x fruit + koekje of weet ik veel ( ik mag zelf tusendoortjes kiezen :D )
On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.
Yue
Proud2Bhere

Volgende

Keer terug naar Nieuwtjes en weetjes