Proud2bme Forum

Mediteren maakt je gezonder dan gezond leven

Heb jij nieuwtjes over gezondheid en voeding? Bespreek en plaats het hier.

Mediteer jij?

Ja
12
27%
Nee
32
73%

Totaal aantal stemmen : 44

Re: Mediteren maakt je gezonder dan gezond leven

Berichtdoor proud2bmoderator5 » di jun 15, 2010 11:32

Super zeg! Hebben jullie al een idee hoe je het wil gaan doen? Er zijn namelijk best veel vormen.. ;)

Xx
proud2bmoderator5
Proud2Bmoderator

Stuur proud2bmoderator5 een E-card!

Berichtdoor Marthevandenberg » di jun 15, 2010 20:45

Ik 'moest' leren mediteren van mijn psycholoog, om te leren rust in mijn hoofd te creeren. Echt op de manier van een kwartier nergens aan denken, al je gedachten denkbeeldig aan een kapstok hangen. Heb het regelmatig geprobeerd maar het is me nooit echt gelukt... mijn gedachten bleven alle kanten opgaan en ik vergat altijd dat ik eigenlijk bezig was met mediteren. Mijn psycholoog hoopte dat ik het nog een kans zou geven zodat ik uiteindelijk toch de waarde ervan zou ervaren, maar zover ben ik nooit gekomen. Ik mediteer tegenwoordig liever door juist wél te denken, dus pas het vooral toe op mijn persoonlijk geloof...bidden, bijbelstudie, kerkdiensten, jongerenbijeenkomsten e.d. Dat werkt beter...
En het leven dat ik leef is nu niet meer van mij - Jezus leeft in mij, mijn hoop voor eeuwig. Elke dag dat ik besta, leef ik niet meer, maar Hij!
Werelds 'hopen' is: misschien, weet het nog niet...
Hemels 'hopen' is: zeker, God heeft het beloofd! :)
Marthevandenberg
Proud2Bproudy

Berichtdoor lafleur » di jun 15, 2010 21:09

nou mod, ik heb geen idee hoe ik dat ga doen xD
maar een beetje ruimte en rust in mn hoofd lijkt me heerlijk
lafleur
Proud2Bproudy

Berichtdoor yasminn » wo jun 16, 2010 10:49

kun je paar oefeningen voorschrijven mod5? (:
Pijn heeft een begin, een midden en een einde. Echtwaar.

Je bent geen mislukkeling als iets je niet lukt. Je bent een succes als je het hebt geprobeerd.
yasminn
Proud2Bproudy

Berichtdoor Marthevandenberg » do jun 17, 2010 23:38

Ik wil wel een poging wagen;-)

Mijn therapeut begon ongeveer als volgt:
Stel je voor dat je in de dierentuin bent. Beeld je alle geluiden, geuren, beelden e.d. in die je te zien krijgt. De ijsberen bijvoorbeeld. Alles is vochtig daar. De ijsberen sjokken doelloos rond, alsof ze nergens zin in hebben. Je ruikt het muffe geurtje van de vissen die ze als voer krijgen. De plastic schort van de oppasser kraakt. Zouden die beesten nou gelukkig zijn? Wat is het eigenlijk vies ook daar. Ze zijn dan wel wit, maar hun vacht is eigenlijk heel smerig. Enz...enz...enz..

Stel je nu een gewone dagelijkse situatie voor. (Bijv: Je zit op de bank, TV te kijken. In de straat rijdt een auto voorbij. Er vliegt een bromvlieg door de kamer. Je broertje gooit boven een deur keihard dicht. Even later loopt hij langs; je ruikt de geur van zijn net-opgespoten deo. Hoe laat is het eigenlijk? Oh, nog tijd genoeg om nog lekker op de bank te blijven hangen). Enz...enz...enz...

Ok. Probeer nu tegelijkertijd én aan die dierentuin, én aan die dagelijkse situatie te denken?

Dat lukt niet he....;-)

Dat is dus het punt... door aan het één te denken, kun je niet tegelijkertijd aan het ander denken.

Nu begint de meditatie.
Ga relaxed liggen of zitten (let op, mediteren is niet bedoeld om van in slaap te vallen;-) dus het hoeft echt niet op bed ofzo). Sluit je ogen en leg je handen op je borst of buik (zodat je je ademhaling kunt voelen). En denk nu aan niks. Concentreer je volledig op je ademhaling: je ribben die op en neer gaan, je longen die zich met lucht vullen.
Je zult merken dat er gedachten opborrelen. Dat kunnen zorgen of problemen zijn, of herinneringen, of dagelijkse beslommeringen ('ik moet zo nog ff boodschappen doen' of 'wat zal ik eens voor cadeautje kopen voor X") Je wordt je heel erg bewust van alles om je heen. Je hoort bijv. een kraan druppen en je gedachten dwalen af naar water...
Ban elke gedachte bewust uit.
Leg hem als het ware denkbeeldig "op een stoel naast je" of "hang hem aan een kapstokje". En ga meteen weer bewust terug naar die ademhaling.
De eerste minuten lijkt dat ondoenlijk, maar na een tijdje wordt het stil in je hoofd en komen er een stuk minder gedachten opborrelen. Na een minuut of 15 kun je stoppen. (en als je het heel lekker vindt, kun je het natuurlijk ook langer doen)...
In het begin is het heel lastig, je moet het eigenlijk elke dag even 1 of meerdere keren een kwartiertje oefenen. Bij mij werd het niet echt een succes, maar er zijn mensen die het heerlijk vinden...
Succes!
En het leven dat ik leef is nu niet meer van mij - Jezus leeft in mij, mijn hoop voor eeuwig. Elke dag dat ik besta, leef ik niet meer, maar Hij!
Werelds 'hopen' is: misschien, weet het nog niet...
Hemels 'hopen' is: zeker, God heeft het beloofd! :)
Marthevandenberg
Proud2Bproudy

Berichtdoor proud2bmoderator5 » za jun 19, 2010 12:42

Heehee!

Sorry dat ik niet gelijk heb gereageerd! :)

Mediteren en dan nergens aan denken, dat is ook niet aan mij besteed. Lukt me niet. Het is bijna niet te doen om als beginneling aan 'niets' te denken. Verwacht dit dus ook niet van jezelf!!!!

Je kunt een aantal dingen doen..
- Steek een kaars aan en zet deze voor je neer. Kijk vervolgens naar de kaars toe. Hoe beweegt de kaars? Het is de bedoeling dat je alleen maar naar de kaars kijkt en je verder niet laat afleiden door andere dingen of gedachten.

- Tel je ademhaling! Leg je hand op je buik en tel je ademhaling

- Ga lekker zitten of liggen en zet een rustig muziekje op. Iets van dolfijnengeluiden ofzo, of watervalletjes..Je kent ze wel! Luister een tijdje naar de muziek. Enne..Alleen naar de muziek luisteren! De gedachten die komen, stuur je weg.

Het komt er dus op neer dat je de dingen doet, zonder andere dingen daarbij te doen. Gedachten die komen, zijn niet fout! Je kunt ze 'wegsturen', door bijvoorbeeld in jezelf te zeggen:
"Nu even niet, ik heb straks weer tijd voor je"
Of, je stelt jezelf een treintje voor die langsrijd. de gedachte die je hebt, kun je in het treintje zetten. Vervolgens rijd het treintje weer weg en ga je verder waar je gebleven was.

Let op! Het vergt veel oefening! Wees dan ook niet gefrustreerd als het niet lukt. Zolang je lekker rustig zit/ligt en je fijn voelt, is het al goed! Het gaat er immers om dat je je goed voelt, of niet? :D
proud2bmoderator5
Proud2Bmoderator

Stuur proud2bmoderator5 een E-card!

Berichtdoor someone64 » zo jun 20, 2010 17:08

Mediteren dat is niks voor mij moet je de hele tijd stil zitten :P
26 jaar!
someone64
Proud2Bproudy

Berichtdoor Prue » zo jun 20, 2010 18:57

Ik heb ooit een 10-daagse Vipassana meditatietraining gedaan en voelde mij daarna heel goed. Deze vorm is gericht op het observeren van je ademhaling en je lichaam. Gedachten zijn een onderdeel van meditatie. De training was erg intensief (10 dagen lang 10 uur per dag mediteren; niet praten; niet schrijven) en dat weerhoudt mij er enigszins van om nog een keer te doen. Maar goed, het effect naderhand is geweldig... veel helderder en energieker! Je wordt geacht dit te onderhouden door twee maal daags een uur te mediteren, maar dit is me dus nooit gelukt... :mad:
Prue
Proud2Bproudy

Berichtdoor scarlet » zo jun 20, 2010 19:00

Prue schreef:Ik heb ooit een 10-daagse Vipassana meditatietraining gedaan en voelde mij daarna heel goed. Deze vorm is gericht op het observeren van je ademhaling en je lichaam. Gedachten zijn een onderdeel van meditatie. De training was erg intensief (10 dagen lang 10 uur per dag mediteren; niet praten; niet schrijven) en dat weerhoudt mij er enigszins van om nog een keer te doen. Maar goed, het effect naderhand is geweldig... veel helderder en energieker! Je wordt geacht dit te onderhouden door twee maal daags een uur te mediteren, maar dit is me dus nooit gelukt... :mad:

hey wat cool! Ik heb daar vaak naar gekeken op het net, maar nooit gedaan. Wat stoer dat je dat gewoon gedaan hebt. Ik heb thuis wel eens wat mindful oefeningen gedaan, maar 3 maal daags drie minuten stil zijn bij en in jezelf hield ik al niet vol ;)

xx
Neem ook eens een kijkje in onze chat. Je kunt hier iedere avond tussen 19:00 en 21:00 uur terecht om te praten met lotgenoten, ervaringsdeskundigen of een psycholoog. ♥
scarlet
Site Admin

Stuur scarlet een E-card!

Berichtdoor yasminn » ma jun 21, 2010 20:23

http://www.ggzdrenthe.nl/index.php?pageID=708

daar heb je ontspanningsoefeningen voor op je mp3 :)
Pijn heeft een begin, een midden en een einde. Echtwaar.

Je bent geen mislukkeling als iets je niet lukt. Je bent een succes als je het hebt geprobeerd.
yasminn
Proud2Bproudy

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuwtjes en weetjes