Proud2bme Forum

Rook jij?

Heb jij nieuwtjes over gezondheid en voeding? Bespreek en plaats het hier.

Rook jij?

Ja
50
30%
Nee
114
70%

Totaal aantal stemmen : 164

Rook jij?

Berichtdoor scarlet » do sep 17, 2009 11:00

Sterke daling aantal rokende jongeren

Het aantal rokende jongeren in de leeftijd van 10 tot en met 19 jaar is het afgelopen jaar tijd sterk gedaald. Stak begin 2008 nog 24 procent van de jongeren binnen een periode van vier weken een sigaret op; begin 2009 daalde dit percentage naar 21 procent.

Zo blijkt uit onderzoekscijfers van TNS NIPO. In vergelijking met de volwassen rokers (wel eens gerookt: 28 procent in 2007, 27 procent in 2008) is er met 3 procent dus sprake van een nog sterkere daling. Het aantal dagelijkse jeugdige rokers daalde van 16 procent naar 14 procent.

Volgens Lies van Gennip, directeur van STIVORO, kan de daling van het aantal rokende jongeren onder meer verklaard worden door de invoering van de rookvrije horeca, de verschillende voorlichtingscampagnes en verhoging van de accijnzen op sigaretten. 'We zijn hoe dan ook blij met deze daling. Dit zijn belangrijke stappen voorwaarts om het roken onder jongeren verder terug te dringen. We blijven ons daarvoor inzetten. Voorlichtingscampagnes en acties spelen daarbij een voorname rol. De mening van jongeren over roken kan hierdoor veranderd worden.'

Jongeren staan achter het rookverbod
Het onderzoek laat verder zien dat driekwart (75 procent) van de 10- t/m 19-jarige jongeren het (zeer) goed vindt dat er sinds 1 juli 2008 niet meer gerookt mag worden in Nederlandse restaurants, discotheken, bars en cafés. Meisjes vinden dit vaker (zeer) goed dan jongens. 10 tot en met 14-jarigen staan hier positiever tegenover dan 15 tot en met 19-jarigen.

Langer en gezonder leven
Ook is te zien dat meer jongeren niet of op latere leeftijd beginnen met roken. Van Gennip: 'Dit is positief, want hoe jonger je met roken begint, hoe meer schade in het lichaam wordt aangebracht. Bovendien kunnen volwassenen die op latere leeftijd zijn begonnen met roken, makkelijker stoppen met roken dan volwassenen die op erg jonge leeftijd zijn begonnen. Uiteindelijk gaat het erom dat dit zal leiden tot een vermindering van het aantal volwassen rokers en daarmee een langer en gezonder leven voor grote groepen mensen.' (zorgportaal.nl)

Wat vind jij van roken? en waarom rook jij wel/ niet?
Neem ook eens een kijkje in onze chat. Je kunt hier iedere avond tussen 19:00 en 21:00 uur terecht om te praten met lotgenoten, ervaringsdeskundigen of een psycholoog. ♥
scarlet
Site Admin

Stuur scarlet een E-card!

Re: Rook jij?

Berichtdoor proud2bmoderator6 » zo sep 20, 2009 18:38

Jeps modje6 rookt. Helaas!! Echt dat meen ik serieus. Tuurlijk ik vind t heerlijk en kan echt genieten van een sigaretje maar als ik er nooit aan was begonnen...
Ik ga binnenkort ook serieus stoppen!! Ben het zat...

Plus...mega wat zijn die dingen duur zeg :shock: :o
proud2bmoderator6
Proud2Bmoderator

Stuur proud2bmoderator6 een E-card!

Berichtdoor MonicaScabbia » ma sep 21, 2009 20:13

Nee, ik rook nu al 12 jaar niet meer.
Think of me long enough to make a memory
MonicaScabbia
Proud2Bhere

Berichtdoor myselffff » ma sep 21, 2009 21:18

ik rook ook

en ja de sigaretten zijn wel heel erg duur tegenwoordig :o :o :o :shock: :shock: alleen ik wil wel stoppen maar omdat nu te doen is niet handig want dat lukt toch niet maar ooit ga ik wel stoppen :lol: :lol:
Laat je verleden niet je heden bepalen maar deel van je toekomst zijn;)
myselffff
Proud2Bproudy

Berichtdoor Shopaholic » wo sep 23, 2009 06:06

Ik rook niet! En ben het ook never nooit niet van plan. :D
Shopaholic
Proud2Bproudy

Berichtdoor Drpepper » wo sep 23, 2009 12:49

ik rook niet, heb ook geen behoefte om 'erbij te horen', gezien het volk dat over het algemeen voor mijn school staat te roken, niet mijn soort volk is.
Vind roken een vieze gewoonte...
Drpepper
Proud2Bgreen

Berichtdoor hildee- » wo sep 23, 2009 15:55

Nee ik rook niet, ik heb het wel eens geprobeerd maar vond het vies en het deed zeer aan mn longen + ik heb astma :p
hildee-
Proud2Bgreen

Berichtdoor DDLiCiOUS » wo sep 23, 2009 18:12

Ik rook wel, voor maar 6,75 per week! haha, ik koop tabak en draai zelf mn sigaretten :lol: \

erg ook dat ik dat voor roken overheb..maarja, verslaving he
DDLiCiOUS

Berichtdoor Esmee » do sep 24, 2009 07:18

Neee en ben het ook niet van plan :)
Esmee
Proud2Bproudy

Berichtdoor RolfBazuin » vr sep 25, 2009 21:32

Schuldig :oops:

En ik wil wel stoppen, maar feit is dat ik alles wat rookbaar is zo'n beetje al gerookt heb in m'n leven, en 'mijn lieve sjekkies' is het enige wat er nu nog van over is. Schijnveiligheid, ik snap hem zelf ook, en ik ben me aan het voorbereiden om te stoppen, maar toch beangstigend...

Daarbij valt mijn nicotineverslaving in het niet bij m'n caffeïneverslaving, en als ik nog meer koffie ga drinken wordt m'n bloed waarschijnlijk zwart ;)

Maar ik ga het proberen, dit jaar nog had ik mezelf voorgenomen :mrgreen: dus ik ga ervoor (binnenkort haha)

Groetje :D
> Erken - Leer - Inspireer - Streef - Ervaar <

Voor de rest ben je vrij...
RolfBazuin
Proud2Bhere

Volgende

Keer terug naar Nieuwtjes en weetjes