Proud2bme Forum

Just a bite

Heb jij nieuwtjes over gezondheid en voeding? Bespreek en plaats het hier.

Just a bite

Berichtdoor Lexii » zo feb 10, 2013 09:01

Huh, kwam dit tegen. En eigenlijk,... it makes sense.

Nou wil ik niet zeggen dat je dit artikel moet gebruiken om af te vallen ofzo, maar wil ik juist voor diegenen plaatsen die bang zijn dat ze doorslaan als ze toegeven aan een 'craving'gedachte.
Het wordt al vaker op Proud geschreven. Heb je ergens trek/zin in, maar durf je niet omdat je bang bent de zak leeg te eten of die reep helemaal achterelkaar naar binnen te werken... Je gaat het vermijden. Gevolg: als je alsnog die zak of reep pakt, is ie echt binnen een minuut in je buik.

Dus, geef toe aan je verlangen, en neem een beetje. En kijk inderdaad later of je nog steeds zin heb in de rest.

Just a bite

Want to lose weight? Just take a bite and wait

If you're giving in to cravings for chocolate or other snacks, think smaller, take a bite and wait. A new Cornell study finds that eating smaller portions of commonly craved foods will satisfy a person just as well as a larger portion of the same food would.

"This research supports the notion that eating for pleasure -- hedonic hunger -- is driven more by the availability of foods instead of the food already eaten," said Brian Wansink, the John S. Dyson Professor of Marketing at Cornell's Dyson School of Applied Economics and Management and a co-author of the study, "Just a bite: Considerably smaller snack portions satisfy delayed hunger and craving."

The research appears in the January issue of Food Quality and Preference (27:1). Wansink wrote the study with lead author Ellen van Kleef of Wageningen University, The Netherlands, and co-author Mitsuru Shimizu, a Cornell postdoctoral researcher.

The study found that portion size has a direct impact on calorie intake -- and portion size did not have a direct impact on the level of satisfaction in the person eating the snack. The researchers came to these conclusions after giving one group of 104 adults regular-size portions of the same snack -- either chocolate, apple pie or potato chips -- and offering another group just a couple of small bites of the same snacks.

Those who ate large portions consumed 77 percent more calories than those who ate a few bites. Although they ate substantially more calories, their hunger decreased the same amount as those eating small portions. For both groups, cravings significantly decreased 15 minutes after eating, and they were equally satisfied.

"So, how much chocolate would you need to eat to be satisfied? Less than half as much as you think," Wansink said. "If you want to control your weight, here's the secret: Take a bite and wait. After 15 minutes all you'll remember -- in your head and in your stomach -- is that you had a tasty snack."
Lexii
Proud2Bproudy

Re: Just a bite

Berichtdoor proud2bmoderator21 » zo feb 10, 2013 11:54

Bedankt voor het delen Lexii, ik denk dat er een hele grote waarheid in zit. Zolang je jezelf niks gaat ontzeggen maak je de kans op doorslaan een stuk kleiner!
Wat je denkt dat anderen van je denken, denk je zelf. Be Proud!
proud2bmoderator21
Proud2Bmoderator

Berichtdoor Tyrande » ma feb 11, 2013 16:12

probleem is, dat ik mezelf niets ontzeg, maar alsnog regelmatig flink doorsla...
“A mind needs books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge.”
-Tyrion Lannister
Tyrande
Proud2Bproudy

Berichtdoor PizzaCanzone » vr mei 31, 2013 11:17

Tyrande schreef:probleem is, dat ik mezelf niets ontzeg, maar alsnog regelmatig flink doorsla...

Inderdaad: ook als ik mezelf niets ontzeg (al moet ik zeggen dat ik dat meestal wel doe), sla ik nog regelmatig compleet door. Juist als ik die eerste hap proef, dan kan niets me meer stoppen. Het doet denken aan die haai uit Finding Nemo, die probeert van zijn eetverslaving af te komen en dan vissebloed ruikt. :)
What can you do against the lunatic who is more intelligent than yourself, who gives your arguments a fair hearing and then simply persists in his lunacy?
http://forum.proud2bme.nl/viewtopic.php?f=20&t=27593
PizzaCanzone
Proud2post

Berichtdoor PluiSbeessie » vr mei 31, 2013 12:04

PizzaCanzone schreef:
Tyrande schreef:probleem is, dat ik mezelf niets ontzeg, maar alsnog regelmatig flink doorsla...

Inderdaad: ook als ik mezelf niets ontzeg (al moet ik zeggen dat ik dat meestal wel doe), sla ik nog regelmatig compleet door. Juist als ik die eerste hap proef, dan kan niets me meer stoppen. Het doet denken aan die haai uit Finding Nemo, die probeert van zijn eetverslaving af te komen en dan vissebloed ruikt. :)

Haha, haai Bruce: "1 hapje maar...!!" Happily voor hem zijn er dan lotgenoot-haaien die 'em tegenhouden: "Interventie!!"
OT: inderdaad een goed artikeltje!
PluiSbeessie

Berichtdoor sanne1006 » wo jun 26, 2013 18:34

Goede! Alleen "gun" ik het mezelf niet, en sla ik regelmatig wel eens door :(
Who not will fight, has already lost
sanne1006
Proud2post

Keer terug naar Nieuwtjes en weetjes