Proud2bme Forum

'Steeds meer mannen met anorexia'

Heb jij nieuwtjes over gezondheid en voeding? Bespreek en plaats het hier.

'Steeds meer mannen met anorexia'

Berichtdoor Sonyanijntje » di jul 19, 2011 10:11

Steeds meer mannen met anorexia

AMSTERDAM - 'Manorexia' komt steeds vaker voor, een op de vijf mensen met een eetstoornis is man. Experts geven de schuld aan de vaak dunne mannelijke modellen op de catwalk en in bladen.

De druk om er als een model uit te zien wordt volgens experts voor de man ook steeds groter, zo meldt Daily Mail. Cijfers tonen aan dat er in Groot-Brittannië in het laatste decennium 66 procent vaker anorexia is vastgesteld bij mannen dan voorheen.

Sportobsessie
Mannen met een eetziekte zijn geobsedeerd door hun gewicht of ze zijn juist geobsedeerd door het sporten en hoeveel calorieën ze binnenkrijgen.

Een woordvoerster van National Health Service vertelde dat vooral sporten een grote factor is bij mannen met een eetstoornis. “Ze raken geobsedeerd door sporten en doen het elke dag, als het niet vaker is, en het neemt hun leven over zonder dat ze de achterliggende reden doorhebben. Het gaat allemaal om het verliezen van vet en het krijgen van een six-pack.”

Bewustwording
Volgens de woordvoerster zouden huisartsen zich meer bewust moeten worden van het feit dat ook mannen tegenwoordig aan eetstoornissen leiden. Eetziektes worden namelijk vaak gezien als een ziekte waar alleen tienermeisjes aan leiden.

“Huisartsen zien een dunne man eerder aan voor iemand die depressief is", aldus een woordvoerder van de Royal College of General Practitioners. Daarom zijn huisartsen in Engeland ook gewaarschuwd om bewuster van dit probleem te worden.

Grootschalig
Het departement van Gezondheid houdt geen registraties bij van hoeveel mensen er in Engeland leiden aan eetstoornissen. Alleen het aantal ziekenhuisbezoeken wordt bijgehouden, dus het is moeilijk om te beoordelen hoe grootschalig het probleem precies is.

Bron: nu.nl, 15 juli 2011
Sonyanijntje
Proud2Bhere

Re: 'Steeds meer mannen met anorexia'

Berichtdoor scarlet » di jul 19, 2011 13:59

Cijfers tonen aan dat er in Groot-Brittannië in het laatste decennium 66 procent vaker anorexia is vastgesteld bij mannen dan voorheen.

weet wel wat dit is gebaseerd op de bezoekers van 1 ziekenhuis.
Neem ook eens een kijkje in onze chat. Je kunt hier iedere avond tussen 19:00 en 21:00 uur terecht om te praten met lotgenoten, ervaringsdeskundigen of een psycholoog. ♥
scarlet
Site Admin

Stuur scarlet een E-card!

Berichtdoor TheFact » zo okt 02, 2011 22:00

Ja ik zie nu ook steeds meer jongens op de chat.. (voor hoe lang ik er ben (niet al te lang dus) en zelf ben ik ook een jongen..
Ik vind manorexia wel een heel vreemd woord 0-o

tf
TheFact
Proud2Bproudy

Berichtdoor Astrid2 » ma okt 03, 2011 13:50

Hmmm, de Daily Mail vertrouw ik niet zo, maar het is wel goed dat er meer bewustwording komt over mannen met anorexia.
"Character cannot be developed in ease and quiet. Only through experience of trial and suffering can the soul be strengthened, ambition inspired, and success achieved." - Helen Keller

Mijn verhaal
Mijn dagboek
Astrid2
Proud2Bproudy

Berichtdoor Blonde » di okt 04, 2011 23:00

Mannen hebben nog altijd even vaak als vrouwen last van BED.
Blonde
Proud2Bproudy

Berichtdoor H.. » vr okt 07, 2011 16:59

That´s me, i´m ´manorectic´. :lol:
H..
Proud2Bhere

Berichtdoor wanna-be-happy » ma okt 10, 2011 18:54

Goed dat ze willen dat er meer opgelet wordt!
Maar wat ik me zo erg afvraag, waarom krijgt een man anorexia? Ik snap wel dat ze uiteindelijk in het afvallen, de controle, het niet meer kunnen loslaten, de angst enz. te recht komen als ze gaan afvallen maar waarom beginnen ze met afvallen? Of komen de mannen die anorexia komen vaak van een wat zwaarder gewicht? Het heeft denk ik minder te maken dat de man zich dik vind. Misschien heb ik het helemaal fout hoor. Zoals in het stuk al staat is tegenwoordig het mannelijke model erg gespierd met weinig vet. Maar juist als je anorexia hebt, heb je weinig spier. En zeker in mijn klas worden er toch wel opmerkingen gemaakt over erg dunne jongens(die eten wel extreem veel hoor).
Misschien stel ik nu super domme vragen hoor:P
Ik heb wel in een groep gezetten met een jongen die ook anorexia had en die vond zichzelf wel te dik, maar die was erg jong.
"Ik wacht niet tot ik perfect ben, ik geniet nu al van mezelf"
wanna-be-happy
Proud2Bproudy

Berichtdoor mick » zo okt 16, 2011 16:31

H.. schreef:That´s me, i´m ´manorectic´. :lol:

Me 2 of nouja, ik ben aan het genezen ervan. En jij ook Hiddie, topper! We gaan ervoor.
:hugz:
Luctor et Emergo
mick
Proud2Bhere

Berichtdoor mick » zo okt 16, 2011 16:34

OT Bij mij draaide het onder anderen om "er zo min mogelijk willen zijn" en nog meer dingen, maar dat is er een van.

XXX
Luctor et Emergo
mick
Proud2Bhere

Berichtdoor Rising Angel » za okt 22, 2011 16:51

Hele goede vraag wanna-be-happy ;)
Ik persoonlijk denk dat het vaak een soort van uitvlucht is, ergens loop je vast op je levenspad en je es lijkt dan de vluchtroute. Ook denk ik dat het vaak een deels onbewuste noodkreet kan zijn.
Maar ik moet zeggen dat ik heel veel dingen die meisjes/vrouwen als aanleiding zien en als triggers ervaren ook wel herken. Ik was zelf altijd de volste/forse bouw binnen ons gezin en gedurende je leven hoor je daar toch vaak opmerkingen over, achteraf waarschijnlijk positief bedoeld maar zo ervaar je ze op een bepaald moment niet meer. Als voorbeeld: Als iemand tegen me zei dat ik mooie volle billen had vertaalde ik dat als dat iemand op een verhullende mannier tegen me zei dat ik een dikke kont had. En zo ook met volle lippen, een rond snoetje etc. Ook tijdens de ziekteperiode telkens kijken of je niet voller was geworden voelen waar nog vet zat etc. Soms waanbeelden als je in de spiegel keek, als je na een eetmoment vol zat(voor je gevoel) jezelf ineens 2keer zo dik in de spiegel terugzien. Ik denk trouwens ook niet dat mannen gemiddeld van een zwaarder gewicht afkomen als ze annorexia krijgen. Ik denk ook niet dat als je anorexia hebt je per definitie weinig spier hebt in het begin verschuift de verhouding juist van meer vet minder spieren naar minder vet meer spieren(dit wel voornamelijk bij anorexia met veel bewegingsdrang dan). Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid brengt. En een vraag is nooit dom als je het antwoord nog niet weet. ;)
I'm not annoying, i'm just being myself!
Rising Angel
Proud2Bproudy

Keer terug naar Nieuwtjes en weetjes