Proud2bme Forum

De waarheid over aspartaam

Heb jij nieuwtjes over gezondheid en voeding? Bespreek en plaats het hier.

De waarheid over aspartaam

Berichtdoor Kay » za mei 14, 2011 08:14

Ik zag in een ander topic deze link staan. Ik heb het artikel gelezen en ik dacht: Dit moeten meer mensen weten!

Aspartaam

De bittere waarheid over kunstmatige zoetstoffen.

Moderne voedingsproducten zitten vol met diverse additieven, waarvan de meeste onschuldig zijn, maar enkele daarentegen vrij gevaarlijk. Vooral nu 'light' in is, zie je het additief Aspartaam veel voorkomen. Deze suikervervanger veroorzaakt verontrustende symptomen van geheugenverlies tot hersentumoren; het is één van de meest gevaarlijke stoffen die ooit aan voeding is toegevoegd. Het boek 'Voorschrift voor Voedingsgezondheid' door James en Phyllis Balch, neemt Aspartaam op in de lijst onder de categorie chemisch vergif.

Aspartaam is de formele naam voor diverse merknamen en werd in 1965 bij toeval ontdekt bij het testen van een ander medicijn. Het was oorspronkelijk toegestaan voor droge waren, maar ingediende bezwaren, alsmede onderzoeken zorgden ervoor, dat de Amerikaanse FDA voortaan goedkeuring moest geven aan Aspartaam (5 december 1974).

Aspartaam is verreweg de meest gevaarlijke stof die toegevoegd wordt aan voedingsartikelen. Het neemt meer dan 75% van de nadelige reacties op toevoegingen aan voedsel, die aan de FDA gerapporteerd zijn, voor zijn rekening. Een paar van de 90 verschillende symptomen die daarin opgenomen zijn en die veroorzaakt zijn door Aspartaam, omvatten: hoofdpijn / migraine, duizeligheid, aanvallen, misselijkheid, gevoelloosheid, krampachtige bewegingen van de spieren, gewichtstoename, uitslag, depressie, vermoeidheid, irritatie, hartkloppingen, slapeloosheid, gezichtsproblemen, gehoorverlies, harttrillingen, ademhalingsmoeilijkheden, ongerustheidsaanvallen, onduidelijks spraakvermogen, smaakverlies, oorsuizingen, duizelingen, geheugenverlies en gewrichtspijn.
Volgens onderzoekers en artsen, die de nadelige effecten bestuderen, kunnen de volgende chronische ziekten teweeggebracht of verergerd worden door het innemen van Aspartaam: hersentumoren, multiple sclerose, epilepsie, het chronische vermoeidheidssyndroom, Parkinson, Alzheimer, verstandelijke achteruitgang, lymfoom, geboortebeschadigingen, fibromyalgie en suikerziekte.

(.....)

Diverse publicaties maken er gewag van dat Aspartaam (aspartisch zuur en gluta­minaatzuur) in onze voedselvoorraad ernstige chronische neurologische kwalen en ontelbaar veel andere acute symptomen veroorzaakt. Dit ontstaat als volgt: Aspartaat en glutaminaat gedragen zich als neurozendertjes in de hersenen door de transmissie van informatie van neuron naar neuron te vergemakkelijken. Teveel aspartaat en glutaminaat in de hersenen vernietigt bepaalde neuronen door de toelating van een stroom van teveel calcium in de cellen. Deze instroming brengt buitengewone aantallen van vrije radicalen in beweging die de cellen vernietigen. De schade aan de zenuwcellen die veroorzaakt kan zijn door buitensporig aspartaat en glutaminaat is de reden waarom gesproken wordt van 'exci­totoxines'. Ze wekken de zenuwcellen op of stimuleren de dood. Aspartisch zuur is een aminozuur. Als het in z'n vrije vorm (los van proteïnes) genomen wordt, zorgt het duidelijk voor een toename van het bloedplasmaniveau van aspartaat en glutaminaat. De overdaad daaraan in het bloedplasma, kort nadat Aspartaam of soortgelijke producten zijn opgenomen, leidt tot een hoog niveau van deze neurozendertjes in bepaalde delen van de hersenen.

De extra glutaminaat en aspartaat begint langzaam met het vernietigen van neutronen. De grote meerderheid (75%+) van zenuwcellen in een bepaald deel van de hersenen wordt vernietigd voordat enige symptomen van chronische ziekte zijn opgemerkt. Een paar van de vele chronische ziekten, die hebben laten zien bijgedragen te hebben aan lange termijn blootstelling aan opgewekt aminozuurschade omvatten: Multiple sclerose (MS), ALS, geheugenverlies, hormoonproblemen, gehoorverlies, epilepsie, de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson. Hypoglykemie, AIDS, dementie, hersenletsel en neuro-endocrine aandoeningen.
De risico's voor zuigelingen, kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en personen met bepaalde chronische gezondheidsproblemen van excitotoxine zijn groot.

Phenylalanine

Dit is een aminozuur dat normaal gesproken in de hersenen wordt aangetroffen. Mensen met de genetische aandoening fenylketonurie (PKU) kunnen deze stof niet verteren. Dit leidt tot gevaarlijk hoge niveaus van phenylalanine in de hersenen (soms dodelijk). Er is gebleken, dat de inname van Aspartaam, vooral samen met carbo­hydraten, kan leiden tot buitensporige niveaus van phenylalanine in de hersenen, zelfs bij personen die niet lijden aan PKU. Deze kunnen ervoor zorgen dat de niveaus van serotonine in de hersenen afnemen, hetgeen leidt tot emotionele aandoeningen zoals depressie. Er is door middel van het testen van personen aangetoond, dat phenylalanine-niveaus in het bloed beduidend toenamen bij personen die een tijd lang Aspartaam hadden gebruikt; zelfs een enkel gebruik van Aspartaam deed het phenylalanine-niveau in het bloed toenemen; het is vooral gevaarlijk voor zuigelingen en foetussen.

Methanol, ofwel hout­geest / houtgif (10% van Aspartaam)

Methanol is een dodelijk vergif. Sommigen herinneren zich methanol als het vergif, dat er de oorzaak van was, dat alcoholisten uit achterbuurten blind werden of dood gingen. Methanol wordt geleidelijk aan in de dunne darm opgenomen wanneer de methyl-groep van Aspartaam het enzym chymotrypsine tegenkomt.
De absorptie van methanol in het lichaam wordt aanzienlijk versneld wanneer vrije methanol opgenomen wordt. Vrije methanol ontstaat uit Aspartaam wanneer het verwarmd wordt tot meer dan 30 graden Celsius. Dit zou zich voordoen wanneer het product, dat Aspartaam bevat, onjuist bewaard of wanneer het verwarmd wordt (bijvoorbeeld als onderdeel van een 'voedsel'-product). Methanol ontbindt zich in mierenzuur en formaldehyde in het lichaam. Formaldehyde is een dodelijk neurotoxine.
Symptomen van methanolvergiftiging zijn hoofdpijn, oorsuizingen, duizeligheid, misselijkheid, maagdarmstoornissen, slapheid, duizelingen, koude rillingen, geheugenverlies, verstijvingen en pijnscheuten in de ledematen, gedragsstoornissen en zenuwontstekingen. De meest bekende problemen van methanolvergiftiging zijn gezichtsproblemen waaronder een wazig zicht, hevige samentrekkingen van visuele velden, verdoezeld zicht, verduisterd zicht, netvliesbeschadiging en blindheid.
Formaldehyde is een bekende kankerverwekker, dat netvliesbeschadiging veroorzaakt, het DNA verstoort en geboorteafwijkingen veroorzaakt.

Er is gebleken dat sommige fruitsappen en alcoholische drankjes kleine hoeveelheden methanol bevatten. Het is echter belangrijk te weten, dat methanol nooit alleen voorkomt. In ieder geval is ethanol aanwezig, vaak in veel grotere hoeveelheden. Ethanol is een tegengif voor methanolvergiftiging bij mensen. De troepen van Dessert Storm werden 'getrakteerd op' grote hoeveelheden Aspartaamdrankjes die door de zon in Saoedi Arabië sterk verwarmd waren. Velen van hen keerden huiswaarts met talrijke kwalen, zoals bij personen die chemisch vergiftigd waren door formaldehyde. De vrije methanol in de drankjes kan hebben bijgedragen aan deze ziekten. Andere afbraakproducten van Aspartaam, zoals DKP kunnen ook een factor zijn geweest

Diketopiperazine (DKP)

DKP is een bijproduct van de Aspartaamstofwisseling en is betrokken bij gevallen van hersentumoren. Sommige schrijvers zeggen, dat DKP geproduceerd wordt na inname van Aspartaam. Het is niet zeker of dat wel juist is, maar het is zeker waar dat DKP gevormd wordt bij vloeibare producten die Aspartaam bevatten na een verlengde bewaring.

Kwalen als gevolg van Aspartaam

De bestanddelen van Aspartaam kunnen leiden tot een breed scala aan kwalen. Sommige van deze problemen ontstaan geleidelijk aan, terwijl andere onmiddellijke, acute reacties zijn. Er is een enorm aantal mensen dat aan de symptomen, veroorzaakt door Aspartaam, lijdt en nu nog geen idee heeft waarom kruiden of geneesmiddelen niet helpen om hun problemen te verzachten. Er zijn ook gebruikers van Aspartaam, die niet lijken te lijden aan de onmiddellijke reacties van Aspartaam. Maar zelfs deze personen zijn gevoelig voor lange-termijn-beschadiging, veroorzaakt door aminozuur, phenylalanine, methanol en DKP.

Een paar van de vele zorgwekkende kwalen, zijn de volgende:
· Geboorteafwijkingen.
· Kanker (hersenkanker)
· Suikerziekte.
· Emotionele afwijkingen.
· Epilepsie / aanvallen

De reden, waarom veel mensen de ernstige reacties op Aspartaam niet horen, is tweeledig:
Gebrek aan bewustzijn bij de meeste mensen. Ziektes, die veroorzaakt zijn door Aspartaam, worden niet in de kranten vermeld zoals vliegtuigongelukken. Dit komt omdat deze voorvallen op heel veel verschillende plaatsen voorkomen.
De meeste mensen brengen hun symptomen niet in verband met het lange-termijngebruik van Aspartaam. Voor mensen, bij wie een belangrijk percentage van de hersencellen vernietigd is en lijden aan chronische ziektes, is er geen aanleiding om zo'n ziekte in verband te brengen met het gebruik van Aspartaam.

Toepassingen van Aspartaam

In 1992 keurde de FDA het gebruik van Aspartaam goed in moutdrankjes, cornflakes en gekoelde puddingen en vullingen. 1n 1993 keurde de FDA Aspartaam goed voor het gebruik in harde en zachte snoepjes, niet alcoholische drankjes, thee, vruchtensappen en siropen, bakproducten en bakmixen, suikerglazuur, sierlaagjes en vullingen van bakproducten.

In 1991 verbood de FDA de import van stevia. Het poeder van het blad was honderden jaren gebruikt als alternatief voor zoetstoffen. Het wordt in heel Japan gebruikt zonder nadelige effecten. Wetenschappers die stevia onderzoeken, hebben verklaard dat het veilig is voor menselijke consumptie - iets dat al bekend was in vele delen van de wereld waar het niet verboden was. Velen zijn ervan overtuigd dat stevia verboden werd omdat het de verkoop van Aspartaam nadelig zou beïnvloeden.

De consumptie van Aspartaam is niet alleen een probleem in Amerika. Het wordt verkocht in meer dan 70 landen in de wereld, ook in Nederland. De Warenwet heeft geen redenen gevonden om het product te verbieden. Aspartaam wordt aangetroffen in producten waarbij het niet vermeld staat op het label. Men moet vooral voorzichtig zijn met apothekersdrankjes en supplementen.

Bron: Beyond Medicine (ingekort en bewerkt door redactie DNUA)
(De redactie van Beyond Medicine heeft toestemming voor dit artikel gegeven.)
http://www.natuurlijk-welzijn.org/artik ... am143.html

Ik denk voortaan op z'n minst nog 2x na voordat ik een cola light o.i.d. neem.
En jij?
That's what they'll say to me, this one's a fighter
Kay
Proud2Bproudy

Re: De waarheid over aspartaam

Berichtdoor ~Anne. » za mei 14, 2011 09:03

Ik ook, jah...
I am beautiful, no matter what they say
Words can't bring me down
I am beautiful in every single way
So don't you bring me down today
~Anne.
Proud2Bproudy

Berichtdoor mybest » za mei 14, 2011 09:46

ik ben er van overtuigd dat aspartaam (cola light, kauwgom etc) écht troep is, maar als het zó slecht voor de mensheid zou zijn zou er op z'n minst wel accijns op worden geheven en misschien wel moeten worden verboden. Denk aan sigaretten en alcohol.. Ik wil niet zeggen dat het goed is om die producten te eten, maar ik geloof dat als het echt zo slecht zou zijn de overheid wel in zou grijpen.
What doesn't kill you makes you stronger!
mybest
Proud2Bproudy

Berichtdoor vlinderke85 » za mei 14, 2011 16:22

dat denk ik ook ik drink ook een blikje cola zero of light per dag en ga dat niet laten.

Wanneer je liters ervan gaat drinken en dan nog eens andere voedinsmiddelen met aspartaam dat lijkt me andere zaak maar met mate.

Daarbij wordt het zelfs toegevoegd aan medicatie want ik slik calciumtabletten en daar zit zelfs aspartaam in.
what doesn't kill you makes you stronger
vlinderke85
Proud2Bproudy

Berichtdoor xLot » za mei 14, 2011 16:54

Zoetstoffen zijn niet goed voor je, en aspartaam al helemaal niet. Ik denk dat dit artikel ons niet bang moet maken wanneer we bv een glas cola light willen drinken. Het gaat om overmatig en vaak ook langdurig gebruik van die zoetstoffen. Tegenwoordig is alles kankerverwekkend, we zouden in feite alleen nog maar rauwkost kunnen eten (even bij wijze van) - oh nee, daar zit dan weer bestrijdingsmiddel op. Misschien steli k het een beetje overdreven zo maar er wordt tegenwoordig van heel veel dingen gezegd dat je er dit en dat en zus en zo van kan krijgen. Ja, overmatig gebruik kan zeker invloed hebben of schade aanbrengen, maar is dat niet bij alles zo? Alles waar 'te' voor staat, is niet goed voor je. En alle kunstmatige stoffen zijn niet natuurlijk en overmatig gebruik ervan kan dus slecht voor je gezondheid zijn. Maar het is (denk ik) ook een kwestie van de persoon zelf.. een kennis van mij stierf aan longkanker, terwijl haar man een kettingroker is en dat al z'n hele leven.. het hoeft dus niet per definitie zo te zijn dat het één het ander veroorzaakt.

ok nou hou ik op hahaha
We don't remember days
We remember moments
xLot
Proud2Bproudy

Berichtdoor Kay » za mei 14, 2011 17:59

xLot schreef:Ja, overmatig gebruik kan zeker invloed hebben of schade aanbrengen, maar is dat niet bij alles zo? Alles waar 'te' voor staat, is niet goed voor je.

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in!

Maar ik weet bijvoorbeeld van mezelf toen ik best diep in mijn eetstoornis zat, dat ik letterlijk liters cola light kon drinken of pakjes kauwgom kon eten op een dag. En dan ben je dus niet zo goed bezig.. ;P
Maar inderdaad, zo nu en dan iets met aspartaam kan natuurlijk best. Precies zoals je zegt: TE is nooit goed.
(Behalve TEvreden; sorry, flauw.)

liefs, xxxx
That's what they'll say to me, this one's a fighter
Kay
Proud2Bproudy

Berichtdoor proud2Bmoderator8 » za mei 14, 2011 18:55

Wat xLot zegt klopt inderdaad helemaal... alles waar 'te' voor staat is niet goed voor je.

Denk dat als je een glas cola light drinkt, dat echt geen kwaad kan maar dat je je wel moet afvragen waarom je dat drinkt (eetgestoorde gedachten?) wat een gewoon glas cola is ook prima!

Liefs xx
proud2Bmoderator8
Proud2Bmoderator

Stuur proud2Bmoderator8 een E-card!

Berichtdoor leentje88 » za mei 14, 2011 19:25

En dan nu de ietwat objectievere versie:
Aspartaam

Aspartaam is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) blijft.

Mensen met de erfelijke stofwisselingsziekte phenylketonurie (PKU) moeten uitkijken met het gebruik van producten met aspartaam vanwege het effect op de hoeveelheid fenylalanine in het bloed.

Net als andere zoetstoffen is aspartaam een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) blijft. Wel is duidelijk dat mensen met de erfelijke stofwisselingsziekte phenylketonurie (PKU) moeten uitkijken met het gebruik van producten met aspartaam vanwege het effect op de hoeveelheid fenylalanine in het bloed.

Effecten op korte termijn
In het lichaam wordt de helft (50%) van de aspartaam omgezet in fenylalanine, 40% in asparaginezuur en 10% in methanol. Deze stoffen komen ook in veel andere voedingsmiddelen voor.

Fenylalanine
Fenylalanine is een aminozuur in het bloed, een onderdeel van eiwitten. PKU-patiënten mogen niet te veel fenylalaline binnenkrijgen omdat zij dit aminozuur niet goed kunnen afbreken. Dit leidt tot een opeenhoping in het bloed met hersenbeschadiging tot gevolg. Daarom staat op alle producten met aspartaam, zoals light-frisdrank en suikervrije kauwgom, de waarschuwing: 'bevat een bron van fenylalanine'. Bij de geboorte wordt getest op deze aangeboren afwijking door bloed af te nemen (de hielprik).Het fenylalalinegehalte van gezonde mensen blijkt na het herhaaldelijk drinken van frisdrank met aspartaam 2,5 tot 12 keer lager te zijn dan de hoeveelheden fenylalaline in het bloed van PKU-patiënten. Deze hoeveelheid heeft geen effect op de hersenen.

Asparaginezuur
De 40% asparaginezuur uit aspartaam wordt in het lichaam verder afgebroken tot kooldioxide dat via de longen wordt uitgeademd. Uit onderzoek blijkt dat een hoeveelheid asparagine uit ruim 1,2 liter frisdrank met aspartaam geen enkele invloed heeft op het lichaam.

De 40% asparaginezuur uit aspartaam wordt in het lichaam verder afgebroken tot kooldioxide dat via de longen wordt uitgeademd. Uit onderzoek blijkt dat een hoeveelheid asparagine uit ruim 1,2 liter frisdrank met aspartaam geen enkele invloed heeft op het lichaam. De 40% asparaginezuur uit aspartaam wordt in het lichaam verder afgebroken tot kooldioxide dat via de longen wordt uitgeademd. Uit onderzoek blijkt dat een hoeveelheid asparagine uit ruim 1,2 liter frisdrank met aspartaam geen enkele invloed heeft op het lichaam.

Gezondheidsrisico's
Methanol
Bij de omzetting van aspartaam in het lichaam ontstaat een kleine hoeveelheid methanol. In grote hoeveelheden kan methanol gezondheidsproblemen veroorzaken. Dan gaat het over het drinken van honderden liters 'light' ineens. Een liter leidt tot hooguit ongeveer 0,2% van de hoeveelheid methanol die gezondheidsproblemen kan veroorzaken.

Effecten op lange termijn
Tot de ADI is de veiligheid van aspartaam op de lange termijn gegarandeerd. Aspartaam wordt regelmatig in verband gebracht met het ontstaan van ernstige aandoeningen zoals hersentumoren, hoofdpijn en gedragsveranderingen. Deze uitlatingen zijn vrijwel altijd terug te voeren op onzorgvuldig onderzoek en onterechte conclusies. Negatieve resultaten uit gedegen onderzoek zijn altijd aanleiding voor de autoriteiten om de veiligheid opnieuw na te gaan.

Meer informatie
Meer informatie over aspartaam is te vinden op de website van de Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA).

Bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... rtaam.aspx

Volgens een van mijn docenten (celbioloog in het UMC, studeer geneeskunde) hebben ze enkel bewezen dat wanneer ze ratten volstopten met idioot hoge hoeveelheden aspartaam, dat ze dan buikpijn kregen. (Goh..) En dat verhaal wanneer je een stofwisselingsziekte hebt dan, maar mensen met een stofwisselingsziekte kunnen ook doodgaan aan bijvoorbeeld eiwitten.

Niet al die spookverhalen op internet geloven mensen.

*neemt nog een colaatje light*
leentje88
Proud2Bhere

Berichtdoor leentje88 » za mei 14, 2011 19:28

Kay schreef:
xLot schreef:Ja, overmatig gebruik kan zeker invloed hebben of schade aanbrengen, maar is dat niet bij alles zo? Alles waar 'te' voor staat, is niet goed voor je.

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in!

Maar ik weet bijvoorbeeld van mezelf toen ik best diep in mijn eetstoornis zat, dat ik letterlijk liters cola light kon drinken of pakjes kauwgom kon eten op een dag. En dan ben je dus niet zo goed bezig.. ;P
Maar inderdaad, zo nu en dan iets met aspartaam kan natuurlijk best. Precies zoals je zegt: TE is nooit goed.

liefs, xxxx

Ja idd.. Maar dan nog denk ik dat het weinige eten veel slechter voor je is dan de liters cola light..
leentje88
Proud2Bhere

Berichtdoor proud2bmoderator16 » za mei 14, 2011 20:18

xLot schreef: Precies zoals je zegt: TE is nooit goed.

liefs, xxxx

Vond hem nog helemaal niet zo flauw.
Vind hem eigenlijk wel goed. Krijgt een plekje bij mijn spreuken ;)

Ontopic:

Er zijn veel producten/ ingredienten waar onderzoek naar is gedaan en waarvan blijkt dat het niet gezond is bij grote hoeveelheden.
Zo is er nog een stof waarvan gezegd wordt dat hij ziekmakend is.. Alleen moet je wel eerst ***** kilo daarvan in 1 keer opeten en dan is er mogelijk eventueel een kans aanwezig dat je er ziek van wordt.

Dus welke conclusie kan er nu getrokken worden ?
proud2bmoderator16
Proud2Bmoderator

Volgende

Keer terug naar Nieuwtjes en weetjes