Proud2bme Forum

Fruit en groente: 8 stuks per dag veel beter dan 5

Heb jij nieuwtjes over gezondheid en voeding? Bespreek en plaats het hier.

Fruit en groente: 8 stuks per dag veel beter dan 5

Berichtdoor scarlet » do jan 20, 2011 14:52

Al jaren raadt de Wereldgezondheidsorganisatie aan om elke dag vijf porties groenten en fruit te eten. Grootschalig onderzoek toont nu aan dat wie acht stuks per dag eet, nóg beter beschermd is tegen hartziekten, bij ons de doodsoorzaak nummer1.

Fruit en groenten verminderen het risico op hartziekten en hartinfarcten, dat is bekend. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO raadt aan om elke dag 400 gram groenten en fruit te eten. Gemakshalve wordt dat vertaald in vijf porties van zowat 80 gram, het gewicht van de gemiddelde appel of wortel.

Het Europese onderzoek EPIC toont nu aan dat de WHO gelijk heeft. 'De cijfers bewijzen dat het eten van verse groenten en fruit gepaard gaat met een lager sterfterisico aan hartinfarcten', zegt dokter Joline Beulens, die de Nederlandse deelnemers volgde. 'Het beschermende effect trad inderdaad al op bij vijf porties. Maar we stelden ook vast dat het risico op hartaandoeningen verder daalt met 4 procent per portie die je extra eet.'

Aan het onderzoek namen acht landen deel; België was daar niet bij, Nederland wel. Gedurende acht jaar werden 300.000 mensen tussen 40 en 85 jaar gevolgd. Van hen stierven er 1.663 aan een hartziekte.

'In vergelijking met mensen die minder dan drie porties fruit of groente per dag eten, merkten we 21 procent minder sterfgevallen bij de groep die 5 tot 7 porties per dag at, en 22 à 23 procent minder bij mensen die 8 porties aten. Ik moet er wel bij zeggen dat nauwelijks één op de vijf van de gevolgde mensen dagelijks aan die 640 gram toe kwam.'

Hoge bloeddruk
'Acht porties per dag is inderdaad niet weinig', zegt 'koninklijk' hartchirurg Pedro Brugada. Van de vijf risicofactoren die hartaandoeningen verklaren, zijn er drie rechtstreeks gelinkt aan ons voedingspatroon: hoge bloeddruk, suikerziekte en te hoge cholesterol. De twee andere zijn erfelijkheid en roken.'

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GKV358AVC
Neem ook eens een kijkje in onze chat. Je kunt hier iedere avond tussen 19:00 en 21:00 uur terecht om te praten met lotgenoten, ervaringsdeskundigen of een psycholoog. ♥
scarlet
Site Admin

Stuur scarlet een E-card!

Re: Fruit en groente: 8 stuks per dag veel beter dan 5

Berichtdoor rachelh » do jan 20, 2011 15:16

Nou, dan doe ik het wat dat betreft zo gek nog niet met mijn voedingspatroon!! :lol:
“Dwell in possibility”
(Emily Dickinson)
rachelh
Proud2Bproudy

Berichtdoor Yla » do jan 20, 2011 16:31

rachelh schreef:Nou, dan doe ik het wat dat betreft zo gek nog niet met mijn voedingspatroon!! :lol:

Gelukkig maar :lol: :lol: ;)
Yla
Proud2Bproudy

Berichtdoor *Esther* » zo jan 23, 2011 10:41

Ik weet niet of ik het er mee eens ben..

Mijn opa die at eerst ontzettend veel appels per dag. Hij dacht dat het goed was, etc.
Totdat hij last kreeg van zijn buik en maag..
Naar de huisarts geweest..
Wat bleek: hij at te veel appels per dag.
Healing doesn't mean, The damage never existed.
It mean's that the damage, no longer control's our lives.
*Esther*
Proud2Bproudy

Berichtdoor proud2Bmoderator8 » zo jan 23, 2011 10:58

Es.<3 schreef:Ik weet niet of ik het er mee eens ben..

Mijn opa die at eerst ontzettend veel appels per dag. Hij dacht dat het goed was, etc.

Hoi Es,

Veel fruit en groente is goed alleen is eenzijdigheid niet goed, dus alleen appels is niet verstandig en je kan het dan ook beter een beetje afwisselen. De ene keer een appel, dan een peer, een mandarijn, een sinaasappel en ga zo maar door.

-x-

Mod8
proud2Bmoderator8
Proud2Bmoderator

Stuur proud2Bmoderator8 een E-card!

Berichtdoor *Esther* » zo jan 23, 2011 11:07

proud2Bmoderator8 schreef:
Es.<3 schreef:Ik weet niet of ik het er mee eens ben..

Hoi Es,

Veel fruit en groente is goed alleen is eenzijdigheid niet goed, dus alleen appels is niet verstandig en je kan het dan ook beter een beetje afwisselen. De ene keer een appel, dan een peer, een mandarijn, een sinaasappel en ga zo maar door.

-x-

Mod8

Oke, dankjewel mod8!
Ik eet nooit veel fruit, omdat dat ene door me opa.
Healing doesn't mean, The damage never existed.
It mean's that the damage, no longer control's our lives.
*Esther*
Proud2Bproudy

Berichtdoor Marthevandenberg » do jan 27, 2011 17:00

Maar ik snap dat wel, want appels bevatten enorm veel suiker. Dat zijn natuurlijke suikers, dus is niet slecht voor je, maar in te grote hoeveelheden wel lastig te verwerken voor je darmen. Er zijn ook veel kinderen die van appelsap (de hele dag flesjes appelsap dus) diarree krijgen, terwijl in appelsap ook geen toegevoegde suikers zitten. Hier geldt dus gewoon: overal waar ' te' voor staat, is niet goed. Je kunt best 1 of 2 appels per dag eten, als je idd maar afwisselt en aanvult met andere soorten fruit. M.n. citrusfruit is heel erg gezond, of kiwi.

Overigens vraag ik me af hoe ze dat onderzoek gedaan hebben, want volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die zo veel fruit en groente per dag eten. Ik eet altijd een paar honderd gram groente en 3 of 4 stuks fruit, maar ken niemand die dat doet. En bijv. in gezinnen wordt vaak geen 200 gr. groente per persoon in een gerecht verwerkt, zeker niet als het een eenpansgerecht is. Aangezien 200 + 2 al zo lastig te halen is voor veel mensen, is 300 + 3 een beetje hoog gegrepen denk ik!
En het leven dat ik leef is nu niet meer van mij - Jezus leeft in mij, mijn hoop voor eeuwig. Elke dag dat ik besta, leef ik niet meer, maar Hij!
Werelds 'hopen' is: misschien, weet het nog niet...
Hemels 'hopen' is: zeker, God heeft het beloofd! :)
Marthevandenberg
Proud2Bproudy

Berichtdoor Sann* » wo feb 02, 2011 21:04

Ja wow inderdaad, dat is echt best wel veel.. zullen weinig mensen zijn die dat halen. Ik dacht dat meer dan 3 stuks fruit per dag slecht voor je was, maar dat is dus niet zo blijkbaar!
Dagboekje: http://forum.proud2bme.nl/viewtopic.php?f=20&t=20065

Als je alles los laat
heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen
Sann*
Proud2Bproudy

Berichtdoor MiieJ » za feb 12, 2011 23:29

Wow 8 stuks is veel!
Ik eet wel minstens 200 gr. groente per dag
Een jaar lang heb ik 3 stuks fruit (voornamelijk appels) per dag gegeten, maar nu ik dat minder doe ( 1 a 2 per dag) merk ik dat mijn huid er veel beter uit ziet! Misschien moet ik inderdaad wat meer afwisselen met peren of bananen, maar 3 op een dag is ook best veel als ik vergelijk met andere mensen.
Verder is fruit ook niet goed voor je tanden
19 jaar; Ik wil niet overleven, ik wil leven
MiieJ
Proud2post

Stuur MiieJ een E-card!

Berichtdoor ~Anne. » zo feb 13, 2011 10:21

Haha dat haal ik echt nooit! Meestal eet ik 3 stuks fruit (wat meestal wel allemaal appels zijn, ander fruit is te duur) en 200-250 gram groente :P
I am beautiful, no matter what they say
Words can't bring me down
I am beautiful in every single way
So don't you bring me down today
~Anne.
Proud2Bproudy

Volgende

Keer terug naar Nieuwtjes en weetjes