Proud2bme Forum

koolhydraten

Heb jij nieuwtjes over gezondheid en voeding? Bespreek en plaats het hier.

koolhydraten

Berichtdoor chocopindanoot » do nov 05, 2015 15:39

ik merk dat hier op proud een heel erge angst voor koolhydraten is en heel veel vragen over koolhydraten.
ik heb eens opgezocht en heb deze eenvoudige uitleg gevonden over waarom koolhydraten juist zo belangrijk en gezond zijn om te eten:

mythe: je hebt veel eiwit nodig om te groeien (toename in spieren)
feit: je hebt voornamelijk koolhydraten nodig en goede vetten om spiermassa toe te nemen EN gezond te blijven.

-> baby's maken de grootste groeispurt mee in een mensenleven, dit door de inname van moedermelk.
slechts 6% van de calorieën uit moedermelk zijn afkomstig van eiwitten. 6%... dus waarom zouden volwassenen, die niet meer hoeven te groeien en ontwikkelen tot zelf 20-50% eiwitten nodig hebben zoals soms word aanbevolen. eiwitten zijn belangrijk voor het herstellen van cellen in ons lichaam, maar daar hebben we slechts 5-15% eiwitten voor nodig.

mythe: je hebt veel eiwit nodig om spieren te onderhouden en op te bouwen.
feit: er is GEEN eten dat spiermassa doet toenemen, enkel krachttraining kan je spiermassa doen toenemen.

(dit is voor gezonde mensen, wanneer je van ondergewicht moet herstellen zal rust je spieren geven en krachttraining je spiermassa doen afnemen).
->we denke, dat eieren en vlees ons spiermassa zal geven. dit is een grote fabel. er zijn heel veel veganisten die aan bodybuilding doen en zelf betere resultaten behalen dan vlees eters. uit onderzoek is zelf gebleken dat koolhydraten spiermassa helpen toenemen, eiwitten spelen hier maar een kleine rol in.

mythe: koolhydraten zijn slecht voor je suikerspiegel?
feit: de JUISTE koolhydraten met VEZELS stabiliseren de suikerspiegel.

-> geraffineerde koolhydraten (wit brood, witte rijst, bewerkte granen, ...) zijn slecht voor de bloedsuikerspiegel.
goede koolhydraten (fruit, zilvervliesrijst, mais, aardappelen, ...)houden je bloedsuikerspiegel juist stabiel.
een tekort aan eiwitten kan leiden tot hypoglykemie (te weinig bloedsuiker) en dat is helemaal niet goed voor ons lichaam.

mythe: koolhydraten maken je dik.
feit: je word enkel te dik als je meer eet dan je lichaam nodig heeft.

-> koolhydraten maken je niet dik, vetten maken je niet dik, eiwitten maken je niet dik.
zolang je niet meer calorieën eet dan je lichaam verbruikt zal je niet aankomen. voor je gezondheid maakt het natuurlijk wel uit wat je eet. de reden dat koolhydraten de beste keuze zijn is omdat koolhydraatrijk voedsel veel vocht, vezels en voedingsstoffen bevat (groenten, fruit, aardappelen, pompoen, wortelgroenten, kolen, ...). deze voedingsmiddelen zorgen voor een voldaan gevoel en geven je lichaam wat het nodig heeft waardoor het niet snel zal vragen om junk food.

mythe: insuline is nodig om vet te kunnen opslaan.
feit: jouw lichaam kan zelfs wanneer er weinig insuline is, vet opslaan.

->een heel groot misverstand is dat ons lichaam insuline nodig heeft om vet op te kunnen slaan. dit is niet juist. ons lichaam kan zelfs vet opslaan wanneer er maar weinig insuline in het spel is. er is een enzym in je lichaam genaamd hormoon-sensitieve lipase. dit enzym is betrokken bij de vetafbraak. insuline onderdrukt dit enzym. dus als je te lang veel insuline in je lichaam hebt, heb je geen vetverlies. dit is de reden dan mensen denken dat koolhydraten je dik maken. mensen denken bij koolhydraten aan koeken, taart, ... dit zorgt voor insuline en houd vetafbraak tegen. natuurlijke koolhydraten bevat geen vet en zorgt dus niet voor het vasthouden van lichaamsvet. dus als je te weinig koolhydraten eet en dit compenseert met het eten van veel vet of veel bewerkte koolhydraten als koeken eet dan kan ons lichaam vet moelijker verbranden.

mythe: insuline zorg dat je snel weer honger hebt.
feit: insuline ONDERDRUKT juist het hongergevoel.

->bij een eiwitrijk dieet komt je lichaam de belangrijkste bouwstof van ons lichaam tekort: glucose. je krijgt hierdoor juist extra zin om te gaan snoepen. je lichaam wil namelijk zo snel mogelijk glucose binnenkrijgen. je gaat dus slechte koolhydraten eten. vraag jezelf maar eens af: is het niet toevallig dat als je een snoepbui krijgt tijdens een koolhydraat arm dieet je vooral hunkert naar zoet als koek, chocolade, ... je zal nooit trek krijgen in een ei, noten of vlees. dit is omdat ons lichaam niets heeft aan veel eiwitten en vet en glucose nodig heft. beter dus meteen je lichaam geven wat het wil in de vorm van goede koolhydraten.

mythe: koolhydraten zorgen voor teveel afscheid van het vetopslag hormoon insuline.
feit: ondanks dat ze geen suiker bevatten zorgen EIWITTEN voor een grotere piek aan insuline in je lichaam!

->een maaltijd rijk aan koolhydraten en arm aan eiwitten leid tot minder insuline afgifte dan een maaltijd rijk aan eiwitten en arm aan vet. eiwitten zorgen voor MEER insuline afgifte, een gevolg van te veel eiwitten is dat je lichaam resistent wordt tegen insuline. resistent tegen insuline betekent dat je diabetes type 2 kan ontwikkelen.

kortom eiwitten zijn een grotere boosdoener dan koolhydraten. wees dus niet bang voor koolhydraten en laat je niet misleiden door alle dieet hypes.

:hugz:
chocopindanoot
Proud2post

Re: koolhydraten

Berichtdoor DragonFly1991 » ma nov 09, 2015 10:04

Hey,

Ik snap waar je bericht vandaan komt, alleen vind sommige dingen toch lastig om te lezen.
Zoals " je wordt enkel dik als je meer eet dan je lichaam nodig heeft". Ik weet inmiddels dat je gewoon eten nodig hebt, maar ik zou dit eerder heel erg letterlijk hebben opgevangen. Want ik at niet meer dan ik dacht nodig te hebben.
Daarnaast heeft je lichaam van elke stof een beetje nodig. Ongeacht of het een grotere boosdoener is of niet.
Dancing is an expression of yourself,
And your true self is not perfect.
DragonFly1991
Proud2Bproudy

Berichtdoor chocopindanoot » ma nov 09, 2015 10:29

DragonFly1991 schreef:Hey,

Ik snap waar je bericht vandaan komt, alleen vind sommige dingen toch lastig om te lezen.
Zoals " je wordt enkel dik als je meer eet dan je lichaam nodig heeft". Ik weet inmiddels dat je gewoon eten nodig hebt, maar ik zou dit eerder heel erg letterlijk hebben opgevangen. Want ik at niet meer dan ik dacht nodig te hebben.
Daarnaast heeft je lichaam van elke stof een beetje nodig. Ongeacht of het een grotere boosdoener is of niet.

je at niet meer dan je DACHT nodig te hebben, je lichaam had dus wel meer nodig waardoor je afviel toch? het is nu eenmaal een fijt dat als je meer eet dan je verbruikt je zal aankomen, eet je minder val je af. dus of je nu denkt dat je x calorieën nodig hebt of x, je lichaam zal uiteindelijk zelf aangeven hoeveel het nodig heeft. het punt is meer dat mensen denken dat je zal aankomen van koolhydraten en niet van eiwitten, dit is natuurlijk grote onzin. dat is waar de tekst over gaat. :hugz:

en ja ons lichaam heeft koolhydraten EN eiwitten EN vetten nodig. maar hier op proud lees ik dat zoveel leden bang zijn van koolhydraten, terwijl dit juist de belangrijkste is van het lijstje, ik wilde met deze tekst aantonen dat je niet bang moet zijn voor koolhydraten en dat ze juist heel veel voordelen hebben. ik heb nergens geschreven dat je enkel koolhydraten moet eten.
chocopindanoot
Proud2post

Berichtdoor crocro » zo mei 28, 2017 10:42

Bedankt voor deze tekst ik vond hem erg interessant
crocro

Berichtdoor LeRose » di jun 20, 2017 20:11

Als de basis de goede koolhydraten, vetten en eiwitten heeft. En je eet daarnaast een paar keer iets lekkers. En je eet alsnog niet meer dan je nodig hebt dan kom je niet aan.

Eigenlijk ook gewoon heel logisch. Overigens is het niet alleen zo dat je bij ondergewicht als je krachttraining doet je spieren afbreken. Ook als jij door restrictief eten ontzettend veel bent afgevallen NOG wel een gezond gewicht hebt, ook dan kunnen je spieren afbreken.

Ik merk nu bv. dat ik steeds makkelijker iets kan tillen na x aantal kg te zijn aangekomen vanuit ondergewicht. Toen ik afviel naar een minimaal gezond gewicht en uiteindelijk naar ernstig ondergewicht. Braken al heel veel spieren bij een gezond gewicht al af.
Ik denk dus dat voldoende eten ook heel belangrijk is naast je reserves en/of gewicht.
When you try to fit in, you'll dissapear ~
LeRose
Proud2Bproudy

Berichtdoor LeRose » di jun 20, 2017 20:13

Wat is overigens de bron van deze tekst?
When you try to fit in, you'll dissapear ~
LeRose
Proud2Bproudy

Berichtdoor julia242 » di jul 11, 2017 17:46

DragonFly1991 schreef:Hey,

je hebt helemaal gelijk,je lichaam heeft van alles een beetje nodig,dat kan de ene keer een pizza zijn en de andere dag,aardappels,groente en vlees ik vind elk eten hoort erbij en voor je lichaam is alle eten brandstof die je kacheltje doet branden.
julia242
Proud2Bgreen

Berichtdoor Irene » di jun 12, 2018 10:39

Hee Chocopindanoot,

Wat goed dat je dit berichtje hebt geplaatst. Er bestaan inderdaad veel mythes rondom koolhydraten die echt onterecht zijn. Je lichaam heeft net zo goed vezels als eiwitten als suikers als vetten nodig. In deze blog kan je daar meer over lezen, misschien wel interessant:

http://www.proud2bme.nl/Proud2B-eat/Koo ... etstoornis

En dan voeg ik dit artikel er ook maar even bij :)

http://www.proud2bme.nl/Proud2B-eat/Is_ ... ht_voor_je

Lief,
Irene
Irene
Proud2Bmoderator

Keer terug naar Nieuwtjes en weetjes